2020. május 18., hétfő

Lövey Varga Éva Tapló Napló (1990- ) - Szerkesztői gondolatok

Lövey Varga Éva

Tapló Napló - Szerkesztői gondolatok


Sok éve, még talán 7 éves gyerekként határoztam el, hogy a kis vers és meseíráson kívül, amit annak idején Móricz Virágék, Szabó Magdáék láttak, hallottak, talán egyszer majd könyveket fogok kiadni, szerkeszteni fogok… olyan számítógép mellett, amelyet akkor még csak ritkán láttam, és amivel akkor még, csak játszottam. Aztán, mivel nem ment úgy a program, mint szerettem volna, hát, elkezdtem tanulni, hogyan lehet fejleszteni, mi is az az igazi matematika, hogyan működik a számítógép, hogyan működnek a technikai dolgok, készülékek, miből is áll az anyag.. Hanyag az ember sosem volt. Hát, rímes prózává érett minden anyag, s lassan a versenyek mellett a titkok száma is nőtt, levelek, melyre nem jött válasz, és mégis megjelentek az írások, mások nevén, évekkel később is. A gyerek is okos, ha a szüleit, tanárait megvezetik, megtalálja a maga módszerét a védelemre, amivel nem csak önmagát, hanem az őt tanítókat és nevelőket is óvja. Hamar tanul, hamar felismer dolgokat, eseményeket, összefüggéseket. Pláne, ha naponta szembesül mások visszaéléseivel, vagy rosszindulatával, és percek alatt megjegyez, megtanul dolgokat… Vagy akár órák kellenek valami bonyolultabb dolog megértéséhez.

Más is volt nehéz helyzetben. A fizikához, matekhoz, kémiához a görög betűket ugyanúgy ismerni kellett, a latin bár egyszerű, egyedül is tanulható nyelv volt, a görög a maga különlegesebb betűivel már megpróbálja a kezdőket. Bár, a rajzkészség többnyire sokat segít… s a végén, pillanatokon belül az orosz is a fülébe mászik az embernek, ha megtanulja a nyelvek struktúráját, felépítését.

A kiadásokhoz is sok nyelvre van szükség. A tanfolyamok, eltűnő anyagok magukkal vonják a szerzői jogvédelem ismeretét, és a visszaélések okának kutatását, a megoldások keresését, a gondolkodást, az elmélkedéseket, a megfelelő és optimális elgondolások létrehozását, a levéltári és más múltkutatásokat, amelyeket szívvel-lélekkel kezd el az ember már az első betűk leírásakor is.
Hogy mennyi mindent kell megtanulni az élethez, igazán csak az érti meg, aki figyeli, és aki saját akaratából éri el a dolgokat, és nem másokat hibáztat azért, mert valamit nem ért, valamire nincs pénze, vagy valamit másként kell megoldani, esetleg akadályokba, érzelmi korlátokba ütközik valamilyen családi, iskolai esemény vagy nehézség folytán.
A pénz nem minden, sok helyzetre van megoldás másként is. Tanulni meg sem a tanár, sem a szülő, sem a dédszülő nem fog és nem is tud senki helyett, de még a barát sem. Ha ő tanul, akkor azzal ő fog fejlődni, és még nagyobb lesz az én és a te távolsága.

A kritika nem feltétlenül azt jelenti, hogy valaki rosszat szeretne neked, vagy rosszat akar. Esetleg megoldást kínál, utat mutat a megoldás felé, vagy arra próbál orientálni, ami neki és neked is jobb lehet, esetleg: a közös céljaitok felé.

Tervezni lehet és kell is. Az álmokat el kell gondolni, meg kell élni. Hogyan is? Milyen módon?

Jó kérdések, ugye? A válaszok is ezerfélék lehetnek.

Megéled, reméled, feladod, megkapod, elejted, eltemeted a múlt kincseit. De vajon, akkor miből is tanulsz? Ha nem beszélsz, nem kommunikálsz, több százezer kilométerre tőled ki is fogja tudni?
Ha leírod a dolgokat, talán – mégis szeretnéd másnak, másoknak a tudtára adni.
Nem a fióknak írod, a fiók nem olvas, nem tanul, .. elrejt dolgokat.. Hogy, egyszer, majd valaki kinyissa, kitárja, meglássa, elolvassa, megértse, használja.. Tanuljon belőle, következtetéseket vonjon le, viszonyításként használja, találgasson, építkezzen, tanuljon, hogy a saját kárát csökkentse, az időt megspórolja, hogy ne kelljen neki is átélni, megélni, vagy éppen megélhesse a dolgokat.

Mitől is félsz? A lopásoktól? Attól lehet. De ha te nem lopsz, nevetve arrébb állsz és fájdalommal ugyan, de alkotsz újat, keresel más megoldást, és eljön az idő, amikor bebizonyosodik, hogy te írtad, te alkottad. A gyermek is ilyen. Belekódolja a programjába a védelmet, amit más nem tud más, nem vesz észre, és még 50 évvel később, a technikai fejlődés magas fokán sem veszi észre senki, hogy matematikai védelem alatt, több millió más program vette át a kódokat, és adta tovább, védve a szellemi terméket. Milyen is a világ!

Zseniális. Minden ember, minden egyén az… Mindig, minden körülmények között megtalálja a megoldást, a szeretetre, a közvetlenségre, az együttélésre, a megoldásra, a közelségre, a hasonló szellemi alkotásokra...és igényekre, a hiányzó gondolatokra, az ötletadó tervekre, mozdulatokra, és minden másra.

Nem vetted még észre? Ha eltűnik, a közösség újra a körébe von.. Megsimogat, visszahív, és elvégzed még egyszer, még egyszer és még egyszer, mindig többet tanulva, mindig többet átadva, mindig emlékezve, mindig többet tanítva…

A világ végtelen.. mondaná, és mondhatná az ember. Vallásilag és szellemileg, fizikailag is.
A kémia és a fizika csak egy matematikai képlet a világ leírására, a biológia pedig ezekből épül fel.

Vajon, ha elhiszed, hogy tökéletes vagy, fogsz-e tanulni? Ha ajnározod, megköveteled a másik elismerését, és közben gyatra műveket, alkotásokat adsz ki a kezed közül, mert egykor tanultál valamit, és más elhiteti veled… Vajon milyen művek lesznek azok? Ha visszaolvasod majd két hét, vagy egy év múlva, hogy fogsz rá gondolni?Szeretettel, vagy, nem akarom látni, és elteszem a fiók mélyére.. kidobjam, vagy megtartsam. Ha meghalok a következő pillanatban, hogy fognak rám gondolni, fogják -e tudni, miért és hogyan született, a levél, vagy az alkotás?

Belegondoltál már? Meghalnak emberek pillanatról pillanatra, úgy, hogy nem érik meg a 100 éves korukat, a 105 életévet, s csak éppen a pólyában világra jőve távoznak tőlünk egy másik világba. Baleset, betegség, hiba vagy akár ismeretlen okok folytán.

Belegondoltál, hogy ha átadsz valamit, közölsz valamit, tanítasz? Mit szeretnél elérni a jó, és mit a rossz közlésével? Befolyásolni szeretnél, kiket, és hogyan? Tanítasz -e a rossz ismétlésével, a jó eltüntetésével, vagy azzal hogy más műveibe raksz valamit, máshol jelentetsz meg, vagy összecserélsz hasonló nevű embereket, azonos arcokat, vagy akár lakcímeket, adatokat? A világ minden pontján.

Neked hogy esne, ha a hasonmásod adataiban landolna a családfád, és a tiedet kiirtanák egy hiba folytán.. Ha nem lehetne gyermeked, ha neked kellene eltemetni, mielőtt szül, vagy mielőtt szakmát választ, vagy mielőtt megszületik? Akkor mit és hogyan szeretnél korlátozni, közölni?

Ha a képernyőre vágysz, miért nem megfelelően jelensz meg előtte? Szerinted ki az, aki fogja a kamerát, és mit szeretne belőled megmutatni másoknak, és mit kell neki megmutatnia? Azt hiszed a film csak játék? Azt hiszed, hogy nem örök élet? Hogy adásba kerül és elszáll? S nem őrzi meg századokon át semmilyen adathordózó, emlék, vagy kép? S ha mégis, mégis talál az ember valamit, amivel feltámasztja a múltat, a keresgélései, zsenialitása folytán, technikai tudása folytán, akkor mi is lesz?

Hogy gondolod, hogyha semmit mondó forgatókönyvet írsz, ha csak pillanatnyi örömöket mutatsz meg, nem fog a jelenre és jövőre hatást kifejteni? Egy rosszul megkötött nyakkendő nem jelent semmit? Nem éppen a csomózás technikáját elfelejtő ember fog belőle tanulni, vagy nem éppen egy karikaturista gondolatait fogja exponenciálisan megnövelni ahhoz, hogy elérje és elérhesse célját, hogy élére állítva a világot, feje tetején szemléltetve vigye más irányba a társadalmat, más döntések elé állítva?

Ha úgy gondolod, az etika oktatása nem jelent semmit, mert te utáltad, ha a világ millió évekre visszamenően általa működött, ha eltörlöd az oktatását, könnyebb dolgod lesz, és nem romlani fog általa, hanem újra ki kell az egyénnek egyenként találni azt, amit most elmulasztasz vele?


Vajon mit is szeretnél az írásaiddal közölni, és milyen módon?

Mit szeretnél az alkotásaiddal megmutatni, a sérült szobrokkal, extrém vonalakkal, egyszerűsített rajzokkal vagy a csonkig tördelt szövegekkel, a helyesírási hibákat tartalmazó programokkal, a nyelvi hibákat tartalmazó fordító programokkal? Ha a betűhibát több nyelvre átviszed, gondolod, a nyelvet érteni fogják, nem romlani fog, a hibád folytán?


Hát, kalandra fel… látod, ez az élet nem is olyan egyszerű, mint amikor elgondoltad, hogy eldobod tankönyveidet, eldobod a ceruzádat, többé nem írsz még levelet sem, nemhogy dolgozatot, ha azt hiszed, hogy elhagyod az iskola padjait, és a munkahelyhez, a társadalomban éléshez, a családhoz nem kell folyton tanulnod és tanítani, tanítanod. Mit felelsz, ha a gyermeked, más gyermeke megkérdezni, hogy nem érti, nem tudja, mondd el, mutasd meg, magyarázd el?
Azt, hogy te sem, keressen mást? Hol keresse, ha nem oktatják? Amit nem oktatnak, annak utána fog menni, el fog indulni, meg fogja keresni, keresni fog olyan embert, aki segít neki megérteni, el tudja magyarázni: megoldást kíván. Ha a saját nyelvén, saját hazájában nem találja meg, elmegy más országba, megtanul más nyelveket, hogy utána át tudja adni másoknak..

Mit szándékozol tenni, mi a célod?

Adásszerkesztőként, szobrászként, festőként, vagy akár íróként, tanárként? Vagy a mezőn dolgozó kétkezi munkásként? Ismered a növényeket? Hol tanultad meg? A madarak hangját? Egy szobában, bezárva hallottad-e, valaha is, láttad -e?

Mit is szeretnél elérni?

Nem elég a kérdés, a világról, vagy rólad?

Merre indulsz?



A kép forrása: Ingyen hátterek




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése